研究主任挨拶

 日頃より、眼科学教室における研究活動に対し温かいご支援をいただき誠にありがとうございます。2024年度は、網膜細胞生物学(血管)、網膜細胞生物学(神経)、眼免疫学、眼腫瘍・病理学、角膜細胞生物学の5つの研究グル ープに加え、齋藤 理幸先生をチーフとする眼循環代謝学グループが新たな研究グループとして加わり、6つの研究グループの18名の研究委員の先生と大学院生、研究生、研究室スタッフを中心として研究が進められています。2024年度大学院には、水門 由佳先生、横井 康一先生、新海 晃弘先生、西村 萌美先生、三田村 瑞穂先生の5名が所属し、10月からは中国からの留学生の姚 可軒(ヤオ クーシュエン)先生も研究生として加わりました。

 今回は、この機会をお借りして研究室のリアルな風景を多くの皆様に知っていただきたいと思い、数名の方にご自身のことや研究室で頑張 っていることなどを教えてもらいました。少しでも眼科研究室を身近に感じていただけますと幸いです。

 

  •  技術補佐員 吉田 志帆さん:
    スポーツ観戦が大好きでオリンピックはいつもほぼ不眠で応援しています。また大のお笑いファンでもあり、YouTubeで漫才を観るのが日々の楽しみです。笑いと感動を大切に、毎日を過ごしています。
  • 技術補佐員 堀尾 瑠奈さん:
    趣味は音楽を聴くことや旅行で、最近は休みを利用して道内の温泉に行く機会が少しずつ増えました。研究室で頑張っていることは、最近の実験では細胞培養やウエスタンブロッティングを行う機会が多いため大学院時代の内容を思い出すことです。また今までおこなったことのない実験に関しては、研究委員の先生の元で村田先生や吉田さんの指導を受けながら試行錯誤し実験を進めています。
  • 大学院 横井先生:
    大学院3年目の横井 康一です。早くも3年目の終わりになってしまいました。研究内容としては主に南場先生のご指導のもとぶどう膜炎の新たな炎症の機序についての研究をしております。研究は結果が思う様に出ないことの方が多く、その場合は再度はじめから条件検討をして条件を変えてみたりと何度も繰り返し、結果を出せるように頑張っております。4年で卒業できるか非常に心配ですが、なんとか頑張りたいと思います。今後とも宜しくお願いします。
  • 大学院 新海先生:
    本稿執筆時点で、大学院に入学して1年半が経ったのですが、とても楽しく、充実した日々を送っています。もともと学部生時代から臨床系の講義よりも基礎系の講義の方が好きでしたし、その頃から大学院に入りたいとは思っていたのですが、実際に入学してみると想像以上でした。大学院では、研究委員の先生方が獲得した研究費を使用し、定められたテーマに沿って研究を開始するのですが、結果がすぐに出るとは限りません。そして結果が出たとして、当初の目論見通りの結果のこともあれば、目論見が外れた上に一見すると矛盾したような結果が出て、解釈に難渋することもあります。私が一番楽しいと感じるのは早々に結果が出て、かつ当初の目論見が外れた場合です。もちろん、矛盾したような結果が出ると、解釈がとても難しくなります。実験を行う時には前のめりになって結果を出そうとしますが、そこから一歩引いて、俯瞰するように結果を解釈する必要が出ます。解釈しようと頭を悩ませるのも楽しいですし、それでも何だかよく分からないことも多々あり、研究指導の先生や研究主任の村田先生に相談したり、場合によっては石田先生にアドバイスをいただいたりすることもあります。そうして自分にはない着眼点を知った時も、これもまた研究の楽しいひと時ですし、相談できる素晴らしい先生方がいる環境に感謝する時でもあります。強いて言うならば、卒業年限があることが難点と言えば難点でしょうか。期限を気にせずに研究に没頭できるならば、それはとても楽しいと思うのですが。
  • 大学院 三田村先生:
    村田先生、吉田さん、堀尾さん、また大学院生の先生方に大変お世話になりながら実験手技について教えていただき、日々頑張っています。メモを取りながら覚えていっているつもりでもいざ一人でやろうとすると、基本的なことがわからなかったり、肝心なところで失敗したり、何度も隣の部屋にいらっしゃる村田先生に聞きに行ってご迷惑をおかけしておりますが、いつも丁寧に教えていただき本当に感謝しております。これからも精進していきたいと思いますので宜しくお願い致します。
  • 留学生 姚先生:
    北海道大学に入ってちょうど1か月が経ち、故郷とは異なる多くの風景に触れ、新鮮さを感じています。秋のキャンパスの景色は絵のように、紅葉と金色のイチョウが重なり合って、空を彩っています。道端にはカラスの鳴き声が時折聞こえ、これらの生き物たちが人々と共に広大なキャンパスで調和して共存しています。新入生や留学生向けの説明会や様々な歓迎イベントは多彩で、提供されるサポートは非常に充実しており、安心感を与えてくれます。授業では、世界各地からの皆さんと交流することができ、これまでにないワクワクする体験です。みんなで友達を作り、視野を広げています。新しい環境は依然として挑戦に満ちていますが、未来の日々に対する期待感でいっぱいです。ここで自分が成長し、進歩できることを信じています。
 
 このように個性豊かなメンバーが日々を楽しみ、結果がなかなか出ず思い悩んだり、予期しない結果に驚いたり、心動く毎日を過ごしています。これからもみんなで精進して参りますので、ご指導ご鞭撻のほど、何卒よろしくお願い申し上げます。

 Thank you very much for your continued warm support of research activities in the Department of Ophthalmology. This year, in addition to the five research groups of Retinal Cell Biology (Vascular research), Retinal Cell Biology (Neuronal research), Ocular Inflammation & Immunology, Ocular Oncology and Pathology, and Corneal Cell Biology, the Ocular Circulation and Metabolism group led by Dr. Michiyuki Saito has joined as the sixth research group. The research is being conducted by the 18 research committee members in the six research groups, graduate students, research stu-dents, and laboratory staff. This year, the graduate school has five members: Dr. Yuka Suimon, Dr. Koichi Yokoi, Dr. Akihiro Shinkai, Dr. Moemi Nishimura, and Dr. Mizuho Mitamura, and an international student from China, Dr. YAO Kexuan, joined as a research student in October. I would like to take this opportunity to introduce the real scene of our laboratory, so I asked several research members to tell you about themselves and what they are doing well in the laboratory. We hope you will feel familiar with the laboratory.

 

 

  • Technical Assistant Shiho Yoshida:
    I love watching sports and always cheer for the Olympics almost without sleep. I am also a big comedy fan and enjoy watching comic performances (Manzai) on YouTube every day. I spend my days with laughter and excitement.
  • Technical Assistant Runa Horio:
    My hobbies are listening to music and traveling. Recently, I have been gradually increasing my opportunities to visit hot springs in Hokkaido during my vacations. What I am trying hard to do in the laboratory is to review what I learned during my graduate school days because there are many opportuni-ties to conduct cell culture and western blotting in recent experiments. Also, for experiments that I have never done before, I am proceeding with the experiments through trial and error under the guidance of research committee mem-bers, and Dr. Murata and Mrs. Yoshida are also teaching me.
  •  Graduate student Dr. Yokoi:
    I am Koichi Yokoi in my third year of graduate school. It is already the end of my third year. My research is mainly on a new mechanism of inflammation in uveitis under the guid-ance of Dr. Namba. More often than not, research does not produce the clear results. In such cases, we start again from the beginning and try to change the conditions, repeating the process over and over again, and we do our best to obtain results. I am very worried about whether I will be able to graduate in four years, but I will do my best.
    ☆ Graduate student Dr. Shinkai:
    I have been a graduate student for a year and a half now, and it has been an incredibly enjoyable experience. Since my undergraduate days in medical school, I have always been more drawn to basic science lectures than clinical ones. By the time I was in my final years of medical school, I had already decided that I wanted to pursue graduate studies. Upon actually entering the graduate program, I found the experience to be even more rewarding than I had imagined. As a graduate student, I am involved in research funded by the grants the academic staffs have secured. This funding allows us to work on a specific research theme. Research out-comes can vary—sometimes results come quickly, and other times, they take much longer to materialize. When results do appear, they can align with our initial expectations, or, more often than not, they can contradict them in ways that are dif-ficult to explain, requiring much careful interpretation. What I enjoy the most is when results come quickly, but the out-comes are unexpected and differ from the initial hypotheses. This situation pushes me to think critically and creatively to make sense of the new data. While interpreting contradic-tory results can be difficult, I find this challenge exciting. There are times when I cannot resolve a problem on my own, and I am fortunate to have colleagues, including my advisor and lab staff, with whom I can discuss my findings. Their dif-ferent perspectives often provide insights that I would not have considered, which is something I truly enjoy. I am also grateful for being in an environment where I can consult with others, knowing that their expertise will help me grow. One of the more challenging aspects of graduate life is the pres-sure to meet deadlines. I often wish that I could focus solely on the research without worrying about timelines, as the process of exploration and discovery is so enjoyable. However, the need to obtain results within a given timeframe is a constant reminder that research is not only about curios-ity and passion, but also about delivering tangible outcomes. Despite the pressures, I look forward to continuing this rewarding journey in the world of academia.
  • Graduate student Dr. Mitamura:
    I have been working hard every day, learning experimental techniques with the help of Dr. Murata, Ms. Yoshida, Ms. Horio, and graduate students. I have been taking notes and trying to remember, but when I try to do it on my own, I sometimes fail to understand the basics or make mistakes at the crucial points. Whenever I have a question, I go to ask them. I really appreciate that they always teach me carefully. I would like to continue to devote myself to the research.
  • International student Dr. Yao:
    It has been exactly one month since I entered Hokkaido University, and I am feeling a fresh sense of touch with many landscapes that are different from those of my hometown. The campus scenery in autumn is picturesque, with the autumn leaves and golden ginkgo trees overlapping each other and coloring the sky. Ravens can be heard cawing occasionally along the roadside, and these creatures coexist harmoniously on the sprawling campus along with the people. Information sessions and various welcome events for new students and international students are varied, and the support offered is very comprehensive and reassuring. In class, it is a unique and exciting experience to interact with everyone from all over the world. We are all making friends and expanding our horizons. The new environment remains full of challenges, but I am filled with a sense of anticipation for the days ahead. I believe that I can grow and progress here.
 
 
These unique members are enjoying their days, sometimes troubled by the lack of results, sometimes surprised by unex-pected results. We will all continue to devote ourselves to our work, and we look forward to your continued guidance and encouragement.